Pelastus

Miten itse uskon? Apostolinen uskontunnustus.

Apostolinen uskontunnustus on syntynyt ensimmäisellä tai toisella vuosisadalla ja on siten vanhin uskontunnustuksista. Itse hyväksyn sen koska se kuvastanee apostolisen ajan uskonkäsitystä, sen uskon, jonka Jeesus välitti opetuslapsilleen ja nämä Uuden Testamentin kirjoituksissa koko maailmalle.

Apostolinen uskontunnustus

Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

Evl-kirkko näkee tässäkin kolmiyhteisen Jumalan ja sanookin: ”Se ilmaisee uskon kolmiyhteiseen Jumalaan”. Tästä nimenomaisesta seikasta olen eri mieltä. Isä Jumalasta (Jehovasta) todetaan, että Hän on kaikkivaltias taivaan ja maan luoja. Siis Isä Jumala on. Monet tulkitsevat Raamattua (esim. Joh. Evankeliumi) niin, että Jeesus on luonut maailman tai ainakin ollut mukana Jehovan kanssa luomistyössä.

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme,

Sitten todetaan aivan oikein, että Jeesus on Kristus, Jumalan ainoa Poika, meidän Herramme. Siinä ei sanota, että Jeesus olisi kaikkivaltias Jumala. Hän on Jumalan ainoa (ainosyntyinen) Poika. Jumalallahan on lukuisia poikia, ihmisetkin voivat olla Jumalan poikia tai Jumalan lapsia. Ihmiset ja enkelit, jotka ovat Jumalan poikia, ovat kuitenkin luotuja olentoja, mutta Jeesus on ainoa Jumalasta syntynyt. Edelleen todetaan, että Jeesus on meidän Herramme. Raamattu sanoo tästä, että Jumala on tehnyt Jeesuksen Herraksi.

Jumala (Isä) on yksi. Elohiym on monikkomuoto, miksi? Mitä se Jumalan kristillisessä käsitteessä tarkoittaa? Kun Jumala loi maan, Jumalan Henki, joka on hänen toimeenpaneva voimansa, liikkui maan päällä. Jumalan Pyhä Henki ei kuitenkaan ole, niin kuin Athanasius aikoinaan määritteli, yhdenvertainen Isä Jumalan kanssa. Jumala lähettää henkensä panemaan toimeen Jumalan sanallaan ilmaiseman tahdon. Jeesus Kristus, jonka Jumala on tehnyt Herraksi ja Kristukseksi, on Jumalasta syntynyt Poika, ihminen ja välittäja ihmisten ja Jumalan välillä. Jumala on korottanut hänet istumaan oikealle puolelleen taivaan valtaistuimelle. Jeesus käyttää kaikkea Jumalan valtaa, myös tulevan maailman tuomiovaltaa.

joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan,
oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan
eläviä ja kuolleita,

Jeesus sikisi Pyhän Hengen ’varjostettua’ neitsyt Marian. Katoliset pitävät neitsyt Mariaa ikuisena neitsyenä ja Jeesuksen sisarukset, jotka Raamatussa mainitaan, ovat heidän mukaansa Jeesuksen serkkuja. Raamattu kuitenkin selvästi todistaa, että Josef yhtyi vaimoonsa Mariaan, kuitenkin vasta Jeesuksen syntymän jälkeen (Mat.1:25).

Tunnustus ajoittaa Jeesuksen ristiinnaulitsemisen Pontius Pilatuksen aikaan. Valtaosa kristityistä uskoo Jeesuksen tulleen naulituksi nimenomaan ristille. Ristiä tarkoittava kreikankielen sana stavros kuitenkin ensisijaisesti merkitsee pylvästä. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä oliko kyseessä pelkkä pylväs vaiko pylväs poikkipuun (lat. patibulum) kanssa. Tärkeämpi pohdinnan aihe on sanonta ’nousi kolmantena päivänä kuolleista’. Raamatussahan käytetään sanontaa ’kolmantena päivänä’, mutta myös sanotaan, että Jeesus oli tuonelassa kolme päivää ja kolme yötä. Tässä joudutaan pohtimaan sitä, ristiinnaulittiinko Jeesus perjantaina (jolloin Hän nousi kuolleista sunnuntaina) vaiko jonain muuna päivänä. Jos ristiinnaulitseminen tapahtui perjantaina, ei sunnuntain ylösnousemus täytä kolmen päivän ja kolmen yön ehtoa. Sunnuntaita kirkko kutsuu virheellisesti Herran päiväksi. Herran päivä tarkoittaa kuitenkin Herran koston päivää, josta olen kirjoittanut eri kohdassa.

Jeesus istuu Isän Jumalan oikealla puolella. Jumala on korottanut Jeesuksen tähän asemaan. Hän on kaikkien luotujen yläpuolella, olivatpa nämä taivaassa tai maan päällä tai alla. Kaikki tuomiovalta on annettu Jeesukselle Kristukselle ja Hän tuleva hallitsemaan Jumalan tuhatvuotista valtakuntaa yhdessä pyhien kanssa.

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

Joitakin vuosikymmeniä sen jälkeen kun katolinen kirkolliskokous oli 300-luvulla korottanut Jeesuksen tasavertaiseen asemaan Isä Jumalan kanssa, huomattiin korottaa myös Pyhä Henki kaikkivaltiaaksi jumalpersoonaksi, osaksi kolmiyhteistä Jumalaa. Pyhä Henki on joka tapauksessa Jumalan toimeksipaneva voima, jonka Isä tai Poika lähettää.

Kristuksen seurakunta on yksi, vaikka on lukemattomia pieniä paikalisia yksikköjä. Ilmestyskirjassa Jeesus Johanneksen kautta kuvaa eri seurakuntia apostolisena aikana. Nämä seurakunnat kuvaavat myös myöhempien aikojen seurakuntia; tänä päivänä elämme Laodikean seurakunnan aikaa, jolloin ihmiset eivät ole kylmiä eivätkä kuumia, mutta uskovat olevansa rikkaita, vaikka tarvitsisivat Jeesukselta ’silmävoidetta’.

Pyhät muodostavat yhteisön, joka hallitsee yhdessä Jeesuksen kanssa Jumalan valtakunnassa, joka valtakunta on pysyvä ikuisesti. Pyhät saavat ylösnousemuksen ensimmäisinä ja he ovat kuin enkelit, henkiolentoja. Ensimmäisen ylösnousemuksen jälkeen, kun tuhat vuotta vuotta on kulunut, tapahtuu viimeinen ylösnousemus ja viimeinen tuomio. Vaikka uskontunnustuksessa puhutaan ruumiin ylösnousemuksesta, eivät ruumiit ruumiina nouse mihinkään. Kuolleiden ihmisten henget ovat kuolemassa nousseet ylös Jumalan luo ja käsitykseni mukaan nämä nousevat ylös.

Apostolisessa uskontunnustuksessa puhutaan ruumiin ylösnousemuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan puhuta ruumiin ylösnousemuksesta, vaan kuolleitten ylösnousemuksesta. Ks. esim. 1.Kor.15:12-13, Mat. 22:31, Luuk.20:35, Apt. 4:2 jne. Ruumis nousee ylös, mutta ei entisenä lihallisena ruumiina, vaan henkiruumiina. 1.Kor. 15:44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.

Pyhät ovat saaneet ensimmäisessä ylösnousemuksessa ikuisen elämän ja muut saavat sen viimeisessä tuomiossa, tai sitten joutuvat kadotukseen. Sen jälkeen kaikki ovat yhtä Jumalassa.

image_pdfimage_print