Jumalan valtakunta

Tuhatvuotinen valtakunta

Moni (niin minäkin aiemmin) kuitenkin uskoo, että Jumalan valtakunta ja tuhatvuotinen valtakunta ovat sama asia. Onhan Kristus Kuningas, jolle kaikki ovat alamaisia niin maan päällä kuin taivaassakin. Kristus ottaa kaikkien maallisten valtakuntien kuninkuuden tullessaan toisen kerran lähitulevaisuudessa. Miksi ei sitten Kristuksen ja pyhien hallitsema valtakunta olisi nimenomaan Jumalan valtakunta, jonka julistaminen oli hänen toimintansa keskeinen sisältö? Raamatussa kuitenkin sanotaan millaiset ihmiset pääsevät Jumalan valtakuntaan.

Kun Kristus saapuu toisen kerran hallitsemaan koko maata, eivät kaikki kansat suinkaan riemuiten lausu uutta Kuningastaan tervetulleeksi. Psalmi 110 sanookin:
”110:1 Daavidin virsi. Herra sanoi minun herralleni: “Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi.” 
2 Herra ojentaa sinun valtasi valtikan Siionista; hallitse vihollistesi keskellä.”

Ilm. 2:27 ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään – niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain    12:5 Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.

Sitä, että Jeesus ja pyhät joutuvat Psa 110:2 mukaan hallitsemaan vihollistensa keskellä, on vaikea tulkita. Tarkoittaako se, että ainakin aluksi esiintyy vastarintaa ja Jeesus kuninkaana joutuu hallitsemaan paitsi rautaisella valtikalla, myös että viholliset ympäröivät heitä. Toisaalta, jumalattomat on tuhottu lopunajan suuressa ahdistuksessa ja Herran vihan päivänä ja alamaiset, kuten nk. suuri joukko, ovat pelastuneet uskonsa takia.

1.Kor. 15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa. 

Kristus ja pyhät todellakin joutuvat hallitsemaan kansoja rautaisella valtikalla. Tätä jatkuu kunnes kaikki kansat on alistettu Kristuksen vallan alle. Silloin itse Poikakin alistetaan Isä Jumalan vallan. Näistä jakeista voimme päätellä useammankin asian: Valtakunta, jonka Kristus ottaa hallintaansa, muodostuu eri kansoista, jotka eivät suinkaan kaikki ja heti alistu Hänen valtansa alle. Siksi Hänen ja pyhien on hallittava ”rautaisella valtikalla”. Täydelliseen alistamiseen voi kulua pitkäkin aika, ehkä lähemmäs tuhat vuotta. Tuhatvuotisen valtakunnan päätös on silloin kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, ja itse poikakin palauttaa saamansa käskyvallan Isälle. Tuhannen vuoden kuluttua tapahtuu Saatanan irti päästäminen ja viimeinen suuri sota, jossa saatana ja hänen ihmisapurinsa tuhotaan. Viimeinen tuomio on tämän aikakauden päätös. Uusi Jerusalem laskeutuu maan päälle ja kaikki on tehty uudeksi (Ilm. 21:5).

Joidenkin mielestä on kuitenkin jotain ristiriitaista Jeesuksen kuvauksessa ylösnousseista (ovat enkelien kaltaisia, eivät mene naimisiin) ja toisaalta Jesajan kuvauksessa elämässä paratiisissa? Jos ei mennä naimisiin, niin ei synny lapsiakaan. Jesaja taas todistaa miten lapsikuolleisuus on voitettu ja pikkulapset voivat leikkiä turvallisesti käärmeiden kanssa. Tuhatvuotisen valtakunnan asukkaat ovat maan päällä olevia ihmisiä, jotka rakentavat maasta pikku hiljaa tuhannen vuoden aikana paratiisin. Ihmiset viettävät ihmisen elämää, tekevät työtä, menevät naimisiin ja lapsia syntyy ja vanhuksia kuolee. Elinikä kuitenkin pitenee ja 100-vuotiaana kuolluttakin surkutellaan nuorena kuolleena (Jes. 65:20). Kuolemaa ei kuitenkaan ole vielä voitettu. Se tapahtuu vasta tuhatvuotiskauden lopussa; viimeisessä tuomiossa hyvän tuomion saavat ”lampaat” saavat samalla (ikuisen) elämän ja pahat kokevat toisen kuoleman, joka on ikuinen hävitys Jumalan yhteydestä.  Se, että ihmiset ovat edelleen kuolevaisia, todistaa myös sen puolesta, että he eivät ole varsinaisesti Jumalan valtakunnassa. Valtakuntaa hallitsevat pyhäthän saivat ylösnousemuksessa ikuisen elämän lahjan, eikä heihin toisella kuolemalla ole valtaa: Ilm. 20:6 Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.

Saatana on sidotaan odottamaan tuhat vuotta siihen saakka kunnes hänet päästetään vapaaksi lyhyeksi ajaksi (Ilm. 20:7). Ihmisillä on siis mahdollisuus kehittyä vanhurskaiksi vapaana Saatanan juonista ja saada itselleen ikuinen elämä.

image_pdfimage_print